perjantai 22. heinäkuuta 2016

Taideopintoja Pariisin kauneudessa

Akseli Gallen-Kallelan kirjoittama suosituskirje on päivätty Albergan kartanossa lokakuussa 1911.
Ilmari Kaijala kävi Turun taideyhdistyksen piirustuskoulun 1906–1910, ja kuten ajan tapoihin kuului, teki myös useita ulkomaanmatkoja opiskellakseen vielä lisää. Hänen opintomatkansa suuntautuivat mm. Pariisiin, Pietariin, Ruotsiin, Norjaan ja Viroon.

Opintomatkoja varten oli yritettävä saada apurahaa. Kun Kaijala vuonna 1911 pyysi suosituksia itseltään Akseli Gallen-Kallelalta, oli luultavasti kyse sittemmin vuonna 1913 toteutuneen Pariisin-matkan rahoituksen hankkimisesta. Oheisen kuvan esittämä teksti kuuluu:

Että oppilas Ilmari Kaijala on näyttänyt minulle töitään ja harjoitelmiaan, jotka ovat minua suuresti miellyttäneet ja joiden pohjalta pyydän mitä lämpimimmin suosittaa häntä matkarahan saamiseen. 
Albergassa 15.X.1911
A Gallen-Kallela

Ilmari Kaijala vietti Pariisissa puolisen vuotta keväällä 1913 opiskellen Académie Colarossissa. Mukana matkalla olivat tiettävästi ainakin Santeri Salokivi ja Emil Rautala. Taidekoulu Colarossi oli tuon ajan taideopiskelijoiden suosiossa, myös suomalaisten.

Pariisin-matkalta on säilynyt muun muassa muotokuvapiirroksia, jotka esittävät Kaijalan paikallisissa kahviloissa näkemiä ihmisiä. Paljon harvemmin nähtyä tuotantoa tuolta ajalta sen sijaan edustaa alla oleva alastonharjoitelma, joka lienee piirretty taidekoulussa työskennelleestä mallista.

Taidehistoritoisija Ludvig Wennervirta on kirjoittanut kirjassaan  Mestaripiirtäjä Ilmari Kaijala (Otava, Helsinki 1947), että Pariisissa oppimastaan ja siellä näkemistään mestareiden teoksista huolimatta Kaijala pysyi omana itsenään ja kehitti taidettaan oman näkemyksensä pohjalta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö Pariisi olisi ihastuttanut Kaijalaa suuresti. Hän piirsi ahkerasti kadunvarsilla, kahviloissa ja puistoissa ja ihaili kaupungin kauneutta. Vuosikymmeniä myöhemmin hän kertoi kirjeessään Wennervirralle, että "miljoonakaupungin humu vaikutti minuun kuten Turun kaupunki Jukolan Jussiin".

Alastonkuvat ovat Kaijalan säilyneen tuotannon joukossa erittäin harvinaisia.
Ilmari Kaijala: Alastoman naisen muotokuva,  Pariisi 27.3.1913. Lyijykynä paperille. Yksityiskokoelma.
Kuva: Tommi Vuorinen

Teksti: Viivi Vuorinen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti